חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ביקורות ומאמרים
תגיות
Print Friendly, PDF & Email
באותו עניין

"אחות קטנה" – הניגון הקדוש

התפרסם לראשונה באתר הפיוט והתפילה

תפילת ערב ראש השנה של "הרבי הזקן", הר' מרדכי (מוטיל) טברסקי משפיקוב, משושלת חסידות טרשנוביל-סקווירה, בראשית המאה ה-20.

הרבי הזקן משפיקוב, ר' מוטל לבית סקוויר, שהיה נכדו של ר' איצקל מסקוויר, לא היה מתפלל לפני העמוד אלא שלוש פעמים בשנה, בתפילות מיוחדות, בניגון מיוחד, שהרבי היה אומר עליהם שהוא מושך אותם מבית טשרנוביל, ויתכן שגם באים משולחנו של הבעש"ט, וקראו לו: "הניגון הקדוש".1

תפילה אחת היה שר לפני תפילת מעריב של ראש השנה. היה יוצא מחדרו שהיה ליד אולם בית הכנסת הגדול. כל בתי הכנסת בעיירה היו מתרוקנים, ובאים במיוחד לתפילה הזאת לשמוע את הניגון הקדוש. התפילה היא שלפני מעריב. המילים:

אָחוֹת קְטַנָּה תְּפִלּוֹתֶיהָ \ עוֹרְכָה וְעוֹנָה תְּהִלּוֹתֶיהָ
אֵל נָא רְפָא נָא לְמַחֲלוֹתֶיהָ \ תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ
[…]
תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ

קשה לתאר את המעמד הזה של ערב ראש השנה, בשעה שהרבי היה מתכונן להשמיע את הניגון הקדוש. שהרי היו באים מאות מאות חסידים מכל האיזור, כמעט מכל פלך פדוליה. היו מאכסנים אותם בבתים פרטיים. בתי המלון שהיו, היו מלאים עד אפס מקום. לעיתים "בעלי בתים" היו צריכים לאפות חלות, מפני שמהמאפיות לא הספיק, ולחצר הרבי לא הספיק.

ולקראת המעמד הזה היה האולם מלא וגדוש. כל האולם בעצמו, והפָּלוּש,2 והככר מסביב ואפילו המאפיה למצות שהיתה מסביב, כולם היו מלאים. ישבו על החלונות ועל הרצפה, והיה דוחק רב. אבל הרבי היה חלוש וקולו היה שבור, והיה מתפלל בשקט והיתה דומיה ששמעו מעופו של זבוב. כולם רצו לשמוע את קולו.

והרבי היה אומר קטע, והקהל היה אומר את הקטע אחריו. זה היה כים רועש וגועש שאימה ופחד היתה (נופלת). אני הקטן הייתי נדחק מרב פחד לרגלי אבא, מסתתר ורועד מאימה ופחד. עד היום נשארה בי התחושה הזאת.

לפתע היה הים נח מזעפו, כמו ביד של מנצח בלתי נראה. ושוב הרעש היה הופך לדומיה כבדה, וכולם מתוחים ודרוכים, והרבי ממשיך: רעה צאנך…

כשהרבי סיים את התפילה, את ה"ניגון הקדוש", היו כל באי בתי הכנסת האחרים מתפזרים, אצים רצים לתפילת מעריב, וכאן היה נשאר קהל רב. הרבי היה פורש לחדרו והחזן של הרבי, שגם שמו היה ר' מוטל היה ניגש לעמוד, והיה מתחיל מנגינה של ראש השנה: ואהבתך אל תסיר ממנו לעולמים… המעריב ערבים.

וכולם ידעו: ראש השנה התחיל!


להאזנה לניגון ב"אתר הפיוט והתפילה", יש ללחוץ כאן

הקלטת האחים פנחס ועקיבא גוברין 8.9.1973  דרך נמיר (חיפה)  3, תל אביב.

המקליטה: מיכל גוברין

הפונותיקה הלאומית – בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, ירושלים YC 801 

תיעוד ותיווי: יעקב מזור


הערות:

  1. חסידות טרשנוביל – סקווירה, שושלת הצדיקים:
    מייסד השושלת היה ר' מנחם נחום טברסקי מטשרנוביל (1730 – 1797) תלמידם של ר' ישראל בעל שם טוב, מייסד החסידות, והמגיד ר' דוב בר ממזריץ'.
    בנו, ר' מרדכי (מוטיל) מטשרנוביל (1770 – 1837). 
    כל אחד מבניו הקים חצר חסידית משלו:
    ר' אהרון מטשרנוביל (1784 – 1872), ר' דוד מטולנא (1808 – 1882) ור' יצחק (איציקל) מסקווירה (1812 – 1885).
    ר' מנחם נחום (נחומצי) טברסקי (נפטר 1886) (בנו של ר' יצחק (איציקל) מסקווירה, ואביו של ר' מוטיל), ייסד את חסידות שפיקוב בשנת 1885.
    ר' מרדכי (מוטיל) טברסקי משפיקוב, משושלת טשרנוביל – סקווירה. "הרבי הזקן". (נפטר 1914).
  2. פלוש: (מיידיש, פּאָליש) כינוי לפרוזדור של בית-מדרש.